نگهداری مواد غذایی در رستوران
رستوران, مقاله ها

اصول نگهداری مواد غذایی در رستوران و آشپزخانه صنعتی

آشنایی با اصول نگهداری مواد غذایی در آشپزخانه صنعتی

از جمله مهم‌ترین مواردی که باید در رستوران‌ها و آشپزخانه‌های صنعتی مد نظر قرار گیرد، رعایت اصول نگهداری مواد غذایی در رستوران است. در رستوران‌ها و آشپزخانه‌های صنعتی، حجم مواد اولیه غذایی نسبت به آن چه که در خانه نگهداری می‌کنیم به مراتب زیادتر خواهد بود؛ از این رو لازم است که با روش‌های نگهداری این مواد بر اساس نوع ماده غذایی، مدت زمانی که می‌خواهیم از آن نگهداری کنیم و همچنین نوع مصرف آن آشنایی داشته باشیم. از جمله رایج‌ترین روش‌ها برای نگهداری مواد غذایی که همه ما با آن آشنایی داریم، استفاده از یخچال و فریزر است. اگر علاقه‌مندید در رابطه با این موضوع اطلاعات بیشتری کسب نمایید، از شما دعوت می‌شود در ادامه این مقاله با بیک صنعت همراه باشید.

فهرست محتوا

دسته‌بندی مواد برای نگهداری مواد اولیه رستوران

پیش از این که به سراغ اصول نگهداری مواد غذایی در رستوران برویم، در ابتدا باید موادی که در رستوران‌ها و آشپزخانه‌های صنعتی مورد استفاده قرار داده می‌شود را طبقه‌بندی کنیم. هر یک از انواع مواد غذایی خواص شیمیایی و فیزیکی مخصوص به خود را دارند که این خواص به نوعی تعیین‌کننده بهترین روش برای نگهداری نیز هستند. در کل، می‌توان مواد غذایی مصرفی در رستوران‌ها را به پنج دسته زیر تقسیم‌بندی نمود:

  • تازه: این دسته از مواد غذایی در یخچال و فریزر نگهداری می‌شود و شامل گوشت، ماهی، نان، لبنیات، سبزیجات و میوه‌ها هستند.
  • خشک: بهترین فضا برای نگهداری مواد خشک در محیط خنک و خشک است. این مواد شامل آرد، برنج، حبوبات و… می‌شوند. مواد خشک را باید در ظروفی با درب مناسب نگهداری کنید؛ به ویژه اگر میزان رطوبت در محل زندگی شما بالاست.
  • منجمد: این دسته از مواد غذایی به دلیل نگهداری آسان در فریزر طرفداران زیادی دارند و شامل گوشت، ماهی، سبزیجات و… می‌شوند.
  • کنسروی: مواد غذایی کنسروی معمولاً در ظروف شیشه‌ای و فلزی بسته‌بندی شده‌اند. بهترین مکان برای نگهداری از آن‌ها در محیط خشک در انبار است. ماهی، مرغ، سبزیجات و حبوبات از جمله مواد غذایی کنسروی به حساب می‌آیند.
  • باز و بسته: منظور از این دسته مواد غذایی، شکلات، بیسکویت، چیپس و… است که در بسته‌بندی‌های درب‌دار نگهداری می‌شوند.

یکی از تجهیزات کاربردی در زمینه پخت انواع غذای پرطرفدار رژیمی دستگاه گریل می‌باشد، برای استعلام قیمت گریل ذغالی صنعتی می‌توانید با کارشناسان فروش مجموعه بیک صنعت تماس حاصل فرمائيد.

نگهداری مواد اولیه رستوران


اگر برای شروع کسب و کار رستوران با سرمایه کم و راه اندازی رستوران کوچک ، در زمنیه هزینه‌های خرید تجهیزات، دکور، منو و … نیاز به مشاوره دارید با کارشناسان بیک صنعت که تجربه راه‌اندازی چندین رستوران موفق را دارا می‌باشد، تماس حاصل فرمائيد.


برای نگهداری مواد غذایی در رستوران به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

یکی از مهم‌ترین اصول نگهداری مواد غذایی در آشپزخانه صنعتی این است که شما تجهیزات مورد نیاز برای نگهداری از این مواد را در اختیار داشته باشید. در آشپزخانه‌های صنعتی از تجهیزات مختلفی استفاده می‌کنند که هر کدام از این تجهیزات نقش منحصربه‌فردی را در پیشبرد اهداف رستوران و ارائه غذایی خوش‌طعم و باکیفیت ایفا می‌نمایند. از اجاق گاز و فر گرفته تا سینک، ماشین ظرفشویی، یخچال، هود و غیره، تمامی آن‌ها در آشپزخانه صنعتی به کار می‌آیند برای خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی با کیفیت و قیمت مناسب می‌توانید این محصولات را از فروشگاه بیک صنعت تهیه فرمائيد. اما در کنار این تجهیزات، برای نگهداری اصولی و بهداشتی مواد غذایی باید از یکسری تجهیزات دیگر نیز بهره ببریم که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

  • صفحات گرم‌کن: این تجهیزات برای نگهداری از غذاهای گرم مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند غذای مورد نظرتان را در دمای دلخواه تا زمان سرو نگهداری نمایند.
  • تجهیزات خنک‌کننده: این تجهیزات بر خلاف صفحات گرم‌کن برای نگهداری از مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که سرد یا منجمد باشند.
  • ظروف نگهداری: معمولاً این ظروف از جنس پلاستیک تولید شده‌اند و برای نگهداری مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در صورت قرارگیری در دمای محیط فاسد نشوند؛ بنابراین اگر دنبال ظروفی هستید که بتواند از مواد غذایی مورد نظرتان در دمای پایین‌تر نگهداری نماید، باید به سراغ ظروفی بروید که عایق حرارتی باشند.
  • تجهیزات بسته‌بندی: در کنار ظروف و تجهیزات گرم‌کننده و سردکننده، شما می‌توانید از تجهیزات یا ماشین‌های بسته‌بندی به منظور بسته‌بندی کردن مواد غذایی و نگهداری آن‌ها در دمای خنک و یا منجمد نیز استفاده نمایید.
  • یخچال و فریزر: از جمله رایج‌ترین و پرطرفدارترین تجهیزات برای نگهداری مواد غذایی در رستوران، یخچال و فریزر محسوب می‌شوند.

دسته‌بندی مواد برای نگهداری مواد اولیه رستوران

برای نگهداری اصولی از مواد غذایی مختلف در رستوران‌ها و آشپزخانه‌های صنعتی، باید ضمن دسته‌بندی مواد غذایی به انواع مختلف، از تجهیزات نگهداری متناسب با نوع ماده غذایی بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: برای آشنایی با اهمیت چربی گیر رستوران، مقاله چربی گیر فاضلاب رستوران را مطالعه فرمائید.

نکات نگهداری مواد غذایی مختلف در رستوران‌ها

برای نگهداری درست و بهداشتی از مواد غذایی در آشپزخانه‌های صنعتی باید مواردی را مد نظر قرار دهید که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت:

۱. نیازهای خود را تعیین کنید

در قدم اول شما باید منوی رستوران خود را ملاک قرار دهید و بر اساس آن نیازهای خود را برای نحوه نگهداری مواد غذایی در رستوران تعیین کنید. به عنوان مثال، باید به میزان مواد اولیه مصرفی برای تهیه آیتم‌های غذایی توجه داشته باشید.

۲. از ظروف مناسب استفاده نمایید

همان طور که گفته شد، ظروف درب‌دار از جمله تجهیزات برای نگهداری از مواد غذایی به حساب می‌آیند که باید به گونه‌ای طراحی شده‌ باشند که بتوانند از خرابی مواد غذایی جلوگیری کنند. از جمله ظروف پرطرفدار برای نگهداری مواد غذایی می‌توان به ظروف فلزی و شیشه‌ای اشاره داشت.

۳. انبار نگهداری مجهز به تهویه مناسب باشد

اگر یک انبار را برای نگهداری مواد غذایی مورد نیاز رستوران خود در نظر گرفته‌اید، باید مطمئن شوید که هر ۱۰ ساعت یک بار هوای انبار تهویه می‌شود. علاوه بر این، هوای انبار باید خنک و خشک باشد. توصیه می‌کنیم که برای انبار مواد غذایی حتماً از یک هواکش باکیفیت به همراه ابعاد متناسب با مساحت انبار بهره ببرید. همچنین، انبار مورد نظر شما باید نور کافی داشته باشد و در عین حال از قرارگیری اجناس در معرض تابش مستقیم آفتاب نیز جلوگیری شود. برای فضای آشپزخانه نیز به هود صنعتی مناسب جهت تهویه دارید، جهت خرید و استعلام قیمت هود آشپزخانه صنعتی می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید. 

مشاوره تلفنی

بیشتر بخوانید: جهت آشنایی با نحوه صحیح محاسبه بهای غذا در رستوران، می‌توانید مقاله نحوه محاسبه قیمت تمام شده یک پرس غذا را مطالعه نمائید.

۴. به بسته‌بندی مواد غذایی برچسب بزنید

به منظور نگهداری مواد غذایی در رستوران به بهترین شکل ممکن توصیه می‌شود که مواد غذایی را برچسب‌گذاری کنید. روی این برچسب علاوه بر نام ماده غذایی، باید تاریخ تولید و انقضای آن نیز درج گردد.

۵. محیط نگهداری را تمیز نگه دارید

تمیز و بهداشتی بودن محیطی که قرار است مواد غذایی را در آن نگهداری کنید نیز بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال، ظروف و تجهیزاتی که برای نگهداری این مواد کارایی دارند را پس از هر دفعه استفاده باید به طور کامل و با دقت بشویید و ضدعفونی کنید.

۶. از مواد نگهدارنده استفاده کنید

مواد نگهدارنده به شما کمک می‌کنند تا بتوانید از مواد غذایی برای بازه زمانی طولانی مدتی نگهداری نمایید. فراموش نکنید که مدت زمان نگهداری برای هر نوع ماده غذایی متفاوت خواهد بود؛ به عنوان مثال گوشت قرمز اگر در دمای بالا قرار بگیرد تنها تا چند ساعت دوام می‌آورد، در مقابل اگر آن را در دمای پایین قرار دهید، تا چند روز سالم خواهد ماند. بنابراین، توصیه می‌شود که به نوع ماده و مدت زمان نگهداری آن بر حسب دمایی که ماده در آن قرار دارد توجه داشته باشید.

اصول نگهداری مواد غذایی در آشپزخانه صنعتی


بیشتر بخوانید: جهت کسب اطلاع از نحوه اصولی انبارداری رستوران، مقاله انبار داری چیست را مطالعه بفرمائيد.


نکات فریز کردن مواد غذایی

همان طور که گفته شد، یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای نگهداری مواد غذایی در رستوران استفاده از یخچال و فریزر است. اگر تصمیم دارید که برای نگهداری از مواد غذایی آن‌ها را فریز کنید، پیشنهاد می‌شود از ظروف‌ بسته‌بندی و هوابندی بهره ببرید. علاوه بر این، قبل از فریز کردن باید رطوبت و هوای باقی مانده در بسته‌بندی از آن خارج شود تا از هرگونه یخ‌زدگی ماده غذایی و کاهش کیفیت و طعم آن جلوگیری گردد.

زمانی که شما مواد غذایی را فریز می‌کنید، در واقع آن را در معرض دمای حداقل منفی ۱۸ درجه قرار می‌دهید و همین دما باعث جلوگیری از رشد باکتری در ماده غذایی خواهد شد؛ در نتیجه مواد غذایی برای بازه زمانی طولانی‌تری سالم خواهد ماند. توصیه می‌شود که مواد غذایی مورد نظر خود را به قطعات کوچک‌تر تقسیم‌ نمایید تا ضمن سهولت در زمان استفاده، زمانی که در فریزر قرار می‌گیرد نیز دما به طور یکنواخت در سراسر ماده توزیع گردد.

بیشتر بخوانید: برای آشنایی با رستوران‌هایی که از پرداخت مالیت معاف هستند، مقاله مالیات بر ارزش افزوده رستوران را مطالعه بفرمائید.

برای نگهداری مواد غذایی در رستوران باید یکسری نکات را مد نظر داشته باشید تا مواد غذایی برای مدت زمان طولانی‌تری سالم بماند. فریزر کردن مواد غذایی یکی از بهترین و رایج‌ترین روش‌ها برای نگهداری از مواد غذایی است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی اصول نگهداری مواد غذایی در رستوران و آشپزخانه صنعتی پرداختیم. روش‌های مختلفی برای نگهداری از مواد غذایی وجود دارد که هر یک از آن‌ها برای ماده غذایی خاصی کاربردی هستند. برای نگهداری اصولی از مواد غذایی پیشنهاد می‌شود از ظروف مناسب استفاده نمایید و محیط نگهداری را همواره تمیز کنید. رعایت اصول بهداشتی تأثیر شایانی در افزایش مدت زمان نگهداری و سالم ماندن مواد غذایی دارد. علاوه بر این، باید به سراغ تجهیزات نگهداری بروید که از هر نظر باکیفیت باشند.

فضای آشپزخانه صنعتی روزانه نیاز به شستشو و نظافت دارد از این رو باید در انتخاب کفپوش دقت شود، برای کسب اطلاع مقاله کفپوش آشپزخانه صنعتی را مطالعه نمائید.

بیک صنعت؛ ارائه‌دهنده تجهیزات نگهداری از مواد غذایی

بیک صنعت مفتخر است که تجهیزات نگهداری و انبار، تجهیزات پخت و سرو غذا، تجهیزات نظافتی و هر آن چه که در رستوران نیاز دارید را با کیفیت عالی به شما عرضه کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و بازدید از محصولات بیک صنعت، از شما دعوت می‌شود همین حالا وب‌سایت این مجموعه را مورد بررسی قرار دهید و در صورت وجود هر سوالی، با تیم مشاوره تماس حاصل فرمایید.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *